Wat heeft het staken nu eigenlijk opgeleverd? De helft van het bedrag werd aan het basisonderwijs toegezegd. Maar er staan over een paar weken in november, weer nieuwe stakingen op de agenda. Waarom staken? We vroegen het aan één van WIMW’s favoriete leerkrachten Nètâl.
Door: Nètâl Beijert
Leerkracht word je vanuit je hart. Als je met bevlogenheid werkt, doen een paar euro meer of minder er niet toe. Het verschil in salaris wordt echter steeds groter. Zo groot zelfs dat collega’s van middelbare scholen mij aanspreken als ik op schoolbezoek kom met groep 8. Ze uiten bewondering en vinden het schandalig dat wij in het basisonderwijs aanmerkelijk minder verdienen. Dat vind ik ook en dat is vooral lastig, omdat je na een paar jaar werken in het basisonderwijs hetzelfde salaris behoudt tot aan je pensioen!
Nederlandse leerkrachten hebben massaal gestaakt, maar waarom eigenlijk?
Iedereen heeft het erover dat er kleinere klassen nodig zijn, dat er meer ondersteuning moet komen om te zorgen voor werkdrukverlaging. Maar hoe zit het precies met de werkdruk? Voor mij heeft dat te maken met het stadsdeel waar ik lesgeef, waar kinderen opgroeien in een situatie waar armoede en gestapelde problemen aan de orde van de dag zijn. Door alle administratie lijkt het bijna alsof lesgeven een neventaak is geworden.
Na de les begint mijn werk eigenlijk pas en begin ik met de administratie en die is overweldigend: groepsmappen, zorgmappen, toetsmappen, weekplanningen, dagplanningen, dossiers van de leerlingen bijwerken. Is alles van deze administratie echt nodig? Want na de administratie wil ik natuurlijk ook gewoon opdrachten van leerlingen nakijken en lessen voorbereiden. We doen er allemaal aan mee; ik hoor weinig schoolbesturen die hun nek uitsteken en die het een halt durven toe te roepen. Ik hoor wel vaak “ja…..als de inspectie komt…..”.
Gelukkig werk ik nu op een school waar er vanuit directie en bestuur wordt meegedacht. Op mijn huidige school is alles bespreekbaar, er wordt op je gelet en voor je gezorgd als leerkracht. Dat is voor mij de eerste school sinds 20 jaar onderwijs!
De directie staat achter de keuzes die ik maak. En dat is niet voor niets: ik heb mijn werk altijd aan de inspectie kunnen uitleggen, maar dat moet je wel durven. Het gros van de leerkrachten voert klaarblijkelijk gedwongen door de schoolbesturen gewoon alles uit. En dat geeft ongezonde werkdruk.
Dus ja, de werkdruk moet minder en dan voornamelijk door de administratieve verplichtingen te verminderen. Daarbij, het salaris moet redelijk zijn, want het voortgezet onderwijs en het bedrijfsleven lokken, terwijl er een groot lerarentekort dreigt. Het is daarom extra belangrijk om ervaren krachten die met passie en liefde werken voor het basisonderwijs te behouden.
Passie is op een gegeven moment niet meer genoeg. Zelfs niet voor leerkrachten.
*Nètâl Beijert is ruim 20 jaar leerkracht in het basisonderwijs. Ze geeft les in Amsterdam Zuidoost en heeft met haar klas meegedaan aan het uitwisselingsproject Welkom in Mijn Wijk.