Wat en waarom

Het klinkt zo vanzelfsprekend: je eigen stad en stadgenoten goed kennen. De praktijk laat echter zien dat heel veel kinderen – en hun ouders – vaak geen idee hebben van de medebewoners en het leven in die andere straten, wijken en scholen van hun eigen stad.

In Welkom in Mijn Wijk worden kinderen uitgenodigd om verder dan de eigen school of wijk te kijken. En brengt tegelijkertijd leerlingen uit verschillende leefomgevingen bij elkaar, door middel van échte ontmoetingen. Hierdoor worden ze voorbereid op een toekomst van samen werken, leven en wonen.

Mét elkaar leren

Welkom in Mijn Wijk werkt vanuit het idee dat kinderen zelf moeten kunnen uitmaken wie ze aardig vinden en wie niet, zonder bang te zijn voor ‘de ander’.

Kinderen horen van alles óver elkaar, bij Welkom in Mijn Wijk leren ze mét elkaar. Ze maken op een positieve manier contact met kinderen die in eerste instantie heel ‘anders’ lijken dan zijzelf. Leerlingen leren vanuit verschillende perspectieven te kijken en samen te werken in een divers team met wie ze drie dagen optrekken.

Actief burgerschap op school

De diversiteit in Nederland geeft een prachtige mogelijkheid om veel van elkaar te leren, elkaar te inspireren en te ontdekken. Leerlingen ondervinden de kracht van diversiteit door burgerschapsonderwijs op school, maar ervaren dit minder vaak in de praktijk.

 

 

 

 

 

 Hoewel alle basisscholen in Nederland bezig zijn met actief burgerschap, blijkt het soms lastig om de doelen te vertalen naar praktische en samenhangende activiteiten. Met behulp van het – tot in detail uitgewerkte – programma van Welkom in Mijn Wijk geven scholen een heldere invulling aan de doelstellingen van het burgerschapsonderwijs.

Ontdek de kracht van ontmoetingen
De opzet van het programma zorgt ervoor dat leerlingen zelf onderlinge verschillen en overeenkomsten ontdekken bij elkaar. Het uitwisselingsprogramma prikkelt de nieuwsgierigheid en problematiseert verschillen niet, maar gaat ze ook niet uit de weg.

Klik voor meer informatie onderstaande folder: