Het programma

Het programma

Kinderen horen van alles óver elkaar, bij Welkom in Mijn Wijk leren ze mét elkaar. Ze maken op een positieve manier contact met kinderen die in eerste instantie heel ‘anders’ lijken dan zijzelf.
Welkom in Mijn Wijk zorgt ervoor dat leerlingen zelf onderlinge verschillen en overeenkomsten ontdekken bij elkaar. Het uitwisselingsprogramma prikkelt de nieuwsgierigheid en problematiseert verschillen niet, maar gaat ze ook niet uit de weg. Het stimuleert leerlingen om contact aan te gaan met nog onbekende leeftijdsgenoten.

In het kort

Hoe

Leerlingen leren vanuit verschillende perspectieven te kijken en samen te werken in een divers team. Elk team bestaat uit een paar leerlingen van de twee deelnemende klassen. 
De leerlingen van beide klassen worden ingedeeld in kleine teams. Een team bestaat uit een paar kinderen van de eigen klas en een paar kinderen van de vriendschapsklas. Het programma beslaat zes dagdelen over vier weken. 
In de eerste week gaan de leerlingen aan de slag met een projectboekje in de eigen klas en in week 2, 3 en 4 ontmoeten ze elkaar in het echt.
Tijdens de ontmoetingsdagen gaan ze bij elkaar op bezoek en doorlopen als team met een eigen WIMW-begeleider het levendige programma door. De derde ontmoetingsdag is een feestelijke afsluiting.
WIMW is regelmatig nationaal en internationaal als ‘best practice’ aangehaald. Uit recent onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat leerlingen die hebben meegedaan aan WIMW een positievere houding ten aanzien van culturele verschillen tussen mensen hebben gekregen. Daarnaast staan ze meer open voor intercultureel contact. 

Het fysieke programma

Week 1: Het projectboekje

Oriëntatie op jezelf, de eigen school en de eigen wijk (3 dagdelen)

In de eerste week gaat de leerkracht in de eigen klas aan de slag met het projectboekje van Welkom in Mijn Wijk. Hierin staan allerlei opdrachten om de leerlingen voor te bereiden op de daadwerkelijke ontmoeting. Aan het einde van de week zien de leerlingen elkaar door middel van een foto of filmpje. Elke leerling maakt deel uit van een klein groepje. In elke groep zitten een paar kinderen van de eigen klas en een paar kinderen van de partnerklas.

 

Week 2 & 3: De leerlingen ontmoeten elkaar

Op stap! (2-3 dagdelen)

In de eerste week gaat de leerkracht in de eigen klas aan de slag met het projectboekje van Welkom in Mijn Wijk. Hierin staan allerlei opdrachten om de leerlingen voor te bereiden op de daadwerkelijke ontmoeting. Aan het einde van de week zien de leerlingen elkaar door middel van een foto of filmpje. Elke leerling maakt deel uit van een klein groepje. In elke groep zitten een paar kinderen van de eigen klas en een paar kinderen van de partnerklas.

 

Week 4: Feestelijke afsluiting

Afscheid nemen (1 dagdeel)

In de vierde week is een afsluitende bijeenkomst. Het is een echt feestje! De ruimte is versierd, leerlingen nemen (zelfgemaakte) snacks mee en ook ouders zijn van harte welkom. Met spelletjes laten leerlingen zien hoe goed ze elkaar hebben leren kennen. Leerlingen krijgen herinneringen mee, zoals een foto van hun team en een formulier waarop zij gegevens kunnen uitwisselen

 

Coöperatief Leren

WIMW is gebaseerd op sociaalwetenschappelijke inzichten. In het programma staat de leermethode Coöperatief Leren centraal. Ook zet WIMW de self-disclosure theorie in om kinderen te verleiden over zichzelf te vertellen.

Onderzoek wijst uit dat het simpelweg bij elkaar zetten van leerlingen met verschillende achtergronden niet voldoende is om de (voor)oordelen over elkaar positief te beïnvloeden. Bij Welkom in Mijn Wijk leren leerlingen door betekenisvolle directe interactie; er wordt samengewerkt.

Bewezen effectief

Uit de effectmeting van Welkom in mijn Wijk (2013) en de effectevaluatie (Universiteit Utrecht, 2018) blijkt dat Welkom In Mijn Wijk een positief effect heeft op de interesse die leerlingen hebben naar elkaar, en naar culturele verschillen tussen mensen. In deze laatste evaluatie gaven de deelnemende leerlingen aan dat zij meer open staan voor contact met onbekende kinderen, en deelnemers met een migratieachtergrond noemden expliciet positiever contact te hebben met Nederlandse kinderen in hun wijk. Dit draagt bij aan vermindering van angst, wat ook in de eerdere effectmeting al naar voren kwam.

 

Inleving en empathie

Nu, meer dan ooit, voelen we hoe belangrijk het is dat leerlingen niet ‘opgesloten’ blijven in hun eigen bubbel.
Welkom in mijn Wijk faciliteert positieve ontmoetingen tussen basisschoolleerlingen met verschillende sociaaleconomische of etnisch culturele achtergronden. De activiteiten richten zich op elkaar leren kennen, het delen van verhalen en het samenwerken aan gemeenschappelijke doelen. Om statusgelijkheid te bevorderen biedt Welkom In Mijn Wijk een balans tussen creatieve, cognitieve en motorische activiteiten voor kinderen.  Deze aspecten bevorderen het inlevingsvermogen van de leerlingen, en hun empathisch vermogen ten opzichte van anderen.

 

Veel gestelde vragen

Welkom in Mijn Wijk richt zich op bovenbouw- leerlingen van basisscholen die een eenzijdige leerlingenpopulatie op sociaaleconomisch of etnisch cultureel gebied hebben.

Scholen leveren een eigen bijdrage om het programma uit te voeren. In de meeste gevallen is er ook steun in de kosten mogelijk door de gemeente.

Accordion Content

We nemen de organisatie voor een groot deel uit handen.  We een uitgebreid lesprogramma ontwikkeld dat docenten kunnen gebruiken ter voorbereiding en reflectie. Daarnaast voorzien we zowel de begeleiders als docenten van een gedetailleerde handleiding en een briefing, zodat iedereen goed voorbereid is en precies weet wat er van hen wordt verwacht.

De tijd die de school dan nog moet investeren is gemiddeld maximaal … uur 

Ja, We hechten we veel waarde aan de impact van ons programma en blijven we voortdurend verbeteren. Om dit te waarborgen, hebben we in samenwerking met  de European Research Centre on Migration and Ethnic Relations (ERCOMER) van de Universiteit Utrecht in 2018 een effectevaluatie uitgevoerd. Het volledige document kan via deze link bekeken worden. 

Daarnaast voeren we regelmatig evaluaties uit om ervoor te zorgen dat ons programma blijft aansluiten bij de behoeften van de kinderen en de samenleving.

  • Leerlingen hebben kennis van de leefwereld van kinderen uit een ander deel van de stad.
  • Leerlingen kunnen samenwerken met kinderen die in eerste instantie sterk van hen lijken te verschillen.
  • Leerlingen voelen empathie voor kinderen met een andere sociaaleconomische of etnisch culturele achtergrond

Ja, na afloop van de uitwisseling vragen wij altijd terugkoppeling van de school om de successen te horen, maar ook de verbeterpunten. Periodieke evaluaties, waarbij zowel kwantitatieve als kwalitatieve data wordt verzameld, geven ons meer inzicht in de ervaringen van de leerlingen en leerkrachten. Op basis van deze feedback worden onderdelen van het programma aangepast.

Meedoen?

Enthousiast geworden? Neem contact met ons op voor meer informatie over deelname en het project.