Hoe
Tijdens het Welkom in Mijn Wijk-programma leren leerlingen samen te werken in diverse teams. Elk team bestaat uit een mix van leerlingen uit twee deelnemende klassen, waarbij ze in een veilige en stimulerende omgeving nieuwe perspectieven ontdekken. Het programma beslaat zes dagdelen.
Deel 1: in de eigen klas
Oriëntatie op jezelf, de eigen school en de eigen wijk (3 dagdelen)
In de eerste week gaat de leerkracht in de eigen klas aan de slag met het projectboekje van Welkom in Mijn Wijk. Hierin staan allerlei opdrachten om de leerlingen voor te bereiden op de daadwerkelijke ontmoeting. Aan het einde van de week zien de leerlingen elkaar door middel van een foto of filmpje. Elke leerling maakt deel uit van een klein groepje. In elke groep zitten een paar kinderen van de eigen klas en een paar kinderen van de partnerklas.
deel 2 & 3: De ontmoetingen
Op stap! (2-3 dagdelen)
In de eerste week gaat de leerkracht in de eigen klas aan de slag met het projectboekje van Welkom in Mijn Wijk. Hierin staan allerlei opdrachten om de leerlingen voor te bereiden op de daadwerkelijke ontmoeting. Aan het einde van de week zien de leerlingen elkaar door middel van een foto of filmpje. Elke leerling maakt deel uit van een klein groepje. In elke groep zitten een paar kinderen van de eigen klas en een paar kinderen van de partnerklas.
deel 4: Feestelijke afsluiting
Afscheid nemen (1 dagdeel)
In de vierde week is een afsluitende bijeenkomst. Het is een echt feestje! De ruimte is versierd, leerlingen nemen (zelfgemaakte) snacks mee en ook ouders zijn van harte welkom. Met spelletjes laten leerlingen zien hoe goed ze elkaar hebben leren kennen. Leerlingen krijgen herinneringen mee, zoals een foto van hun team en een formulier waarop zij gegevens kunnen uitwisselen