Het programma

Het programma

Leerlingen verkennen verschillende leefwerelden 

Welkom in Mijn Wijk brengt leerlingen samen zodat ze zelf onderlinge verschillen en overeenkomsten kunnen ontdekken. Het uitwisselingsprogramma prikkelt de nieuwsgierigheid en problematiseert verschillen niet, maar gaat ze ook niet uit de weg. Het moedigt leerlingen aan om contact te leggen met onbekende leeftijdsgenoten.

In het kort

Hoe

Tijdens het Welkom in Mijn Wijk-programma leren leerlingen samen te werken in diverse teams. Elk team bestaat uit een mix van leerlingen uit twee deelnemende klassen, waarbij ze in een veilige en stimulerende omgeving nieuwe perspectieven ontdekken. Het programma beslaat zes dagdelen.

Deel 1: in de eigen klas

Oriëntatie op jezelf, de eigen school en de eigen wijk (3 dagdelen)

In de eerste week gaat de leerkracht in de eigen klas aan de slag met het projectboekje van Welkom in Mijn Wijk. Hierin staan allerlei opdrachten om de leerlingen voor te bereiden op de daadwerkelijke ontmoeting. Aan het einde van de week zien de leerlingen elkaar door middel van een foto of filmpje. Elke leerling maakt deel uit van een klein groepje. In elke groep zitten een paar kinderen van de eigen klas en een paar kinderen van de partnerklas.

 

deel 2 & 3: De ontmoetingen

Op stap! (2-3 dagdelen)

In de eerste week gaat de leerkracht in de eigen klas aan de slag met het projectboekje van Welkom in Mijn Wijk. Hierin staan allerlei opdrachten om de leerlingen voor te bereiden op de daadwerkelijke ontmoeting. Aan het einde van de week zien de leerlingen elkaar door middel van een foto of filmpje. Elke leerling maakt deel uit van een klein groepje. In elke groep zitten een paar kinderen van de eigen klas en een paar kinderen van de partnerklas.

 

deel 4: Feestelijke afsluiting

Afscheid nemen (1 dagdeel)

In de vierde week is een afsluitende bijeenkomst. Het is een echt feestje! De ruimte is versierd, leerlingen nemen (zelfgemaakte) snacks mee en ook ouders zijn van harte welkom. Met spelletjes laten leerlingen zien hoe goed ze elkaar hebben leren kennen. Leerlingen krijgen herinneringen mee, zoals een foto van hun team en een formulier waarop zij gegevens kunnen uitwisselen

 

Waarom werkt het?

Welkom in Mijn Wijk volgt de contacthypothese van Allport: positieve interactie in een veilige setting helpt vooroordelen verminderen en wederzijds begrip bevorderen. Het programma is daarnaast gebaseerd op sociaalwetenschappelijke inzichten. In het programma staan de principes van Coöperatief Leren centraal. Ook zetten we de self-disclosure theorie in om kinderen te stimuleren over zichzelf te vertellen.
Onderzoek wijst uit dat het simpelweg bij elkaar zetten van leerlingen met verschillende achtergronden niet voldoende is om (voor)oordelen positief te beïnvloeden. Bij Welkom in Mijn Wijk leren leerlingen door directe, betekenisvolle interactie en werken ze samen.
Welkom in Mijn Wijk helpt leerlingen om te groeien op drie niveaus:
  • Weten: Ze krijgen inzicht in hoe kinderen in andere wijken leven.
  • Kunnen: Ze leren samenwerken met leeftijdsgenoten die anders lijken dan zijzelf.
  • Voelen: Ze ontwikkelen empathie en ontdekken dat verschillen verrijkend kunnen zijn.

Bewezen effectief

Uit de effectmeting van Welkom in Mijn Wijk (2013) en de effectevaluatie (Universiteit Utrecht, 2018) blijkt dat Welkom in Mijn Wijk een positief effect heeft op de interesse die leerlingen hebben in elkaar en in sociaal-culturele verschillen. Leerlingen geven aan meer open te staan voor contact met onbekende kinderen.

Inleving en empathie

“In het begin vond ik het spannend, maar nu voelt het heel gewoon.” – Anne (11 jaar)
Nu, meer dan ooit, voelen we hoe belangrijk het is dat leerlingen niet ‘opgesloten’ blijven in hun eigen bubbel. Welkom in Mijn Wijk organiseert positieve ontmoetingen tussen basisschoolleerlingen met diverse sociaaleconomische en etnisch-culturele achtergronden. De activiteiten richten zich op elkaar leren kennen, het delen van verhalen en samenwerken aan gemeenschappelijke doelen.
Om statusgelijkheid te bevorderen, biedt Welkom in Mijn Wijk een balans tussen creatieve, cognitieve en motorische activiteiten voor kinderen. Deze aspecten bevorderen het inlevingsvermogen van de leerlingen en hun empathisch vermogen ten opzichte van anderen.
 

Doe mee!

Wil je met jouw school meedoen? Neem vandaag nog contact op!