Hoe WIMW werkt

Maximaal effect
Voor leerlingen is het programma vooral leuk en levendig. Voor leerkrachten geeft het weinig extra belasting, want WIMW begrijpt hoeveel er op leerkrachten en scholen afkomt. Daarom krijgt de leraar praktische ondersteuning in de uitvoering, is er een handleiding met een gedetailleerde beschrijving en zijn er filmpjes op YouTube. Scholen die meedoen geven aan erg tevreden te zijn met hoe goed WIMW’s projectleiding met de docent meedenkt en altijd te bereiken is.

Goede begeleiding
Nieuwe kinderen ontmoeten kan spannend zijn. De begeleiders van Welkom in Mijn Wijk geven deelnemende kinderen veel positieve feedback. Met modelling doen ze voor hoe je geïnteresseerd vragen stelt en luistert naar elkaar. Ze geven de leerlingen het gevoel dat iedereen in het team er mag zijn, zoals hij/zij is en dat ze van elkaar kunnen leren. Op deze manier helpen ze leerlingen in toekomstige situaties met meer zelfvertrouwen nieuwe interacties aan te gaan.

Bewezen effectief
WIMW is regelmatig nationaal en internationaal als ‘best practice’ aangehaald. Het project is gestart in Amsterdam en is ook uitgevoerd in onder andere Alkmaar, Amersfoort, Leiden en Rotterdam. Uit recent onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat leerlingen die hebben meegedaan aan WIMW een positievere houding ten aanzien van culturele verschillen tussen mensen hebben gekregen. Daarnaast staan ze meer open voor intercultureel contact. Meedoen aan WIMW blijkt bovendien de kwaliteit van het interetnisch contact buiten de klas te verbeteren.