Hoe WIMW werkt

Bewezen effectief

WIMW is regelmatig nationaal en internationaal als ‘best practice’ aangehaald. Het project is in 2006 gestart in Amsterdam en is ook uitgevoerd in onder andere Alkmaar, Amersfoort, Leiden en Rotterdam. Uit recent onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat leerlingen die hebben meegedaan aan WIMW een positievere houding ten aanzien van culturele verschillen tussen mensen hebben gekregen. Daarnaast staan ze meer open voor intercultureel contact.

Maximaal effect

Voor leerlingen is het programma vooral leuk en levendig. Voor leerkrachten geeft het weinig extra belasting, want WIMW begrijpt hoeveel er op leerkrachten en scholen afkomt. De leraar krijgt praktische ondersteuning in de uitvoering, een gedetailleerde handleiding en instructiefilmpjes op YouTube.

Goede begeleiding

De begeleiders van Welkom in Mijn Wijk geven deelnemende kinderen veel positieve feedback. Met modelling doen ze voor hoe je geïnteresseerd vragen stelt en luistert naar elkaar.Ze geven de leerlingen het gevoel dat iedereen in het team er mag zijn, zoals hij/zij is en dat ze van elkaar kunnen leren. Op deze manier helpen ze leerlingen in toekomstige situaties met meer zelfvertrouwen nieuwe interacties aan te gaan.